Płatki owsiane

Płatki owsiane najczęściej kojarzą się nam z owsianką, a dokładniej gęstą papką, którą karmiono nas za dziecka. Jedni ją kochali, a drudzy nienawidzili. Jak przygotować owsiankę żeby była atrakcyjna dla nas i dla naszego malucha? Czy można z płatków owsianych przygotować coś innego? Co czyni je zdrowym produktem?

Dlaczego warto jeść płatki owsiane?

Płatki owsiane to przede wszystkim źródło węglowodanów, które z kolei są źródłem energii. Ponadto w swoim składzie zawierają białko, nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy oraz składniki mineralne.

Spożywanie płatków owsianych może wspomagać pracę jelit, ponieważ zawierają one dużo błonnika pokarmowego. Dzięki temu regularne spożycie płatków owsianych zmniejsza ryzyko zaparć. Ponadto zawarte w nich beta-glukany (błonnik) wspomagają wchłanianie składników odżywczych, wydłużając czas przechodzenia pokarmu przez jelita. Beta-glukany należą też do prebiotyków, tym samym będąc pożywką dla pożytecznych bakterii jelitowych. Dzięki temu płatki mogą również wspierać odporność dziecka.

Płatki owsiane chronią przed chorobami sercowo-naczyniowymi i cukrzycą, ponieważ zmniejszają wchłanianie tłuszczu, cholesterolu i cukru. 

W płatkach owsianych znajdziemy dużo składników mineralnych, takich jak: magnez, potas, cynk, wapń i żelazo. Magnez będzie zmniejszać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, w tym nadciśnienia, będzie także wpływać korzystnie na nastrój oraz będzie zapobiegać astmie. Wapń jest niezbędny do prawidłowego wzrostu i rozwoju kości. Żelazo z płatków może uzupełniać pulę żelaza w diecie dziecka. 

Dodatkowo płatki owsiane są bogate w witaminy z grupy B oraz witaminę E. Witamina E działa przeciwzapalnie i zmniejsza ryzyko chorób i infekcji. Z kolei witamina B6 wraz z tryptofanem będzie wpływać na prawidłowy sen dziecka.

Od kiedy i w jakiej postaci podawać płatki owsiane dzieciom?

Płatki owsiane można wprowadzić do diety dziecka już na początku rozszerzania diety. Można podawać zarówno płatki górskie, jak i błyskawiczne. Płatki górskie należy poddać wcześniej obróbce termicznej, a płatki błyskawiczne można zalać wrzątkiem i odstawić na chwilę.

Na początku rozszerzania diety z płatków owsianych najlepiej jest przyrządzić owsiankę. Owsianka może być przygotowana zarówno na mleku, jak i na wodzie lub napoju roślinnym. Aby była bogatsza w wartości odżywcze oraz aby była bardziej smaczna – warto dodać do niej jakiś owoc (np. duszone jabłuszko, rozgnieciony banan, przetarte maliny) i ewentualnie masło orzechowe lub zmielone orzechy.

Z płatków owsianych można również przygotować placuszki, omlet, ciastka lub z ich dodatkiem upiec chleb lub bułki. Płatki owsiane można też zmielić na mąkę lub przygotować z nich napój roślinny.

Czy płatki owsiane należy płukać i/lub moczyć przed przygotowaniem?

Płatki owsiane są również źródłem antyodżywczych fitynianów, które mogą utrudniać wchłanianie niektórych składników odżywczych, takich jak wapń, żelazo, cynk. Płukanie oraz moczenie może w pewnym stopniu zmniejszać ich zawartość w płatkach. 

Nie jest to jednak konieczne, ponieważ nie powinny one prowadzić do dużych strat substancji odżywczych, tym bardziej jeśli dieta dziecka jest urozmaicona i bogata w inne produkty będące źródłem tych składników.

Czy płatki owsiane mogą prowadzić do zaparć?

Płatki owsiane są źródłem błonnika, który reguluje pracę jelit i tym samym zapobiega zaparciom. Jednak jeśli błonnik jest spożywany w nadmiarze, przy równoczesnym niskim spożyciu wody to mogą prowadzić do problemów z wypróżnianiem.  

Ponadto bardzo często na początku rozszerzania diety dziecka mogą pojawiać się zaparcia, ale wynika to z faktu rozpoczęcia podawania pokarmów stałych i efekt ten często szybko mija.

Czy lepszą opcją jest własny napój roślinny (przygotowany z płatków i wody) czy napój zakupiony w sklepie? W jakich ilościach?

Zarówno napój owsiany przygotowany w domu, jak i napój owsiany zakupiony w sklepie może być dobrym produktem w diecie dziecka. Należy jednak wybrać odpowiedni napój owsiany – zwracając uwagę na skład produktu, aby nie zawierał cukru bądź innych zbędnych substancji. Korzyścią sięgania po napoje zakupione w sklepie może być fakt, że często są one wzbogacane w wapń i witaminy, w tym witaminę B12. 

Nie ma określonej ilości napoju roślinnego, które można dziennie podać dziecku. Aby jednak dieta była urozmaicona najlepiej w jednym posiłku (np. owsianka rano) użyć napoju roślinnego, a w kolejnym (np. kaszka lub naleśniki po południu) użyć mleka krowiego lub wody. Nie jest to jednak konieczne.

Autor Klaudia Gnatkiewicz

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.