Jedzenie a sen

JAKICH PRODUKTÓW UNIKAĆ NA KOLACJĘ, A KTÓRE SĄ OPTYMALNE NA WIECZORNY POSIŁEK

Mówi się, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, ponieważ dostarcza energii na cały dzień. A co z kolacją? Czy kolacja już nie jest ważna? Co najlepiej podawać na kolację aby dziecko było zdrowe i wypoczęte? Czy są produkty, których należy unikać na kolację? O jakiej porze najlepiej podać ostatni posiłek dnia?

Co podać na kolację?

Kolacja powinna być posiłkiem lekkostrawnym, aby przewód pokarmowy nie musiał długo pracować, a organizm maluszka mógł się skupić na regeneracji i odpoczynku.

Ponadto kolacja powinna być pełnowartościowa, co znaczy, że powinna być źródłem węglowodanów, białka i tłuszczu.

Jedną z lepszych propozycji na kolację dla niemowlaka i małych dzieci będzie kaszka, która jest delikatna, lekkostrawna, a także stanowi źródło węglowodanów, białka, witamin i minerałów. Kaszka może być przyrządzona na mleku lub wodzie, a także może być podana z dodatkiem jogurtu, serka. Do kaszki można dodać owoce lub warzywa, a także zmielone orzechy.

Innymi pomysłami na kolację mogą być zupy przecierane lub zupy podawane z ryżem, makaronem, mogą to być również kanapki z chudą wędliną, twarożkiem, jajkiem lub pastą z awokado, a także owsianka, twarożek, koktajle, jajka gotowane lub jajecznica na parze.

Jeśli maluch jest wciąż karmiony piersią lub mlekiem modyfikowanym to nie należy pomijać wieczornego karmienia, ponieważ mleko zawiera substancje, które wpływają na prawidłowy sen dziecka (m.in. melatoninę).

Czego nie należy podawać na kolację?

Do produktów, których najlepiej unikać na kolację zaliczamy produkty ciężkostrawne, smażone i wzdymające. Najlepiej więc jeśli posiłek podany na kolację będzie przyrządzony poprzez gotowanie.

Lepiej unikać roślin strączkowych podczas kolacji, ponieważ mogą one powodować wzdęcia, gazy i bóle brzuszka (no chyba, że zostały wcześniej poddane moczeniu i płukaniu).

Na kolację nie należy też podawać słodyczy, które są produktami wysokoprzetworzonymi i zawierają duże ilości cukru i tłuszczu.

Owoce nie są przeciwskazane do podania na kolację. Pamiętajmy jednak aby nie były to samo owoce, ale by były podane w towarzystwie białka i tłuszczu (np. jogurt i orzechy). Nie podawajmy też w jednym posiłku (dotyczy kolacji) kilku owoców lub owoców wraz z owocami suszonymi. Może to spowodować duży wzrost poziomu cukru we krwi, a tym samym dziecko może być pobudzone i nie chcieć położyć się spać.

Jajecznica również może być podawana zarówno rano, jak i przed snem. Pamiętajmy jednak aby przygotowywać ją na parze, ponieważ smażona jajecznica może być zbyt ciężkim posiłkiem przed snem.

Czy posiłek ma wpływ na dobry sen?

Istnieje kilka składników diety, które mogą ułatwić zasypiania, a także wpływać na jakość i długość snu.

Pierwszym z nich jest aminokwas – tryptofan. Jego dobrym źródłem są m.in. jajka, mleko i produkty mleczne, chude mięso, ryby oraz banany.

Kolejnym składnikiem jest magnez. Jego dobrym źródłem są m.in. produkty pełnoziarniste, orzechy, kakao, mleko i produkty mleczne, awokado oraz banan.

Ostatnim ważnym składnikiem będzie melatonina, której produkcja odbywa się przy udziale tryptofanu, a także jej wydzielanie wzmaga odpowiednia zawartość cynku i magnezu w diecie. Dobrym źródłem melatoniny w pożywieniu będzie m.in. wiśnie, truskawki, kiwi, ryż, ziemniaki, pomidory oraz suszone owoce i orzechy.

Aby dziecko dobrze spało można więc na kolację podać kaszkę pełnoziarnistą na mleku z kakao i bananem lub wiśniami, albo kanapki z pastą z awokado i jajka.

O której najlepiej podawać kolację?

Nie istnieje konkretna pora, o której powinno się podać kolację. Jeśli dziecko zjadło kolację, a woła o jedzenie przed snem to następnym razem można podać kolację nieco później. Z reguły kolacja, która będzie pełnowartościowa może być podana na 2 godziny przed pójściem spać, a później można jeszcze podać pierś lub mleko modyfikowane jeśli dziecko potrzebuje.

Autor Klaudia Gnatkiewicz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.