Amarantus

Amarantus znany był już Majom, Aztekom czy Inkom. Do Europy trafił w XVI wieku, ale jako roślina ozdobna do ogrodów. Dopiero później zaobserwowano dobroczynne właściwości amarantusa.

Z tej rośliny uzyskuje się mąkę, kaszę, płatki czy popping, czyli amarantus ekspandowany. Gotuje się tylko amarantus w ziarnach, ten ekspandowany jest od razu gotowy do spożycia. Idealnie komponuje się z jogurtami czy owsiankami.

Właściwości amarantusa

  1. Zawiera dużo białka. Zdecydowanie jest go więcej niż w innych zbożach. Amarantus zawiera również wszystkie aminokwasy egzogenne, czyli takie, których człowiek sam nie potrafi wytworzyć.
  2. Zawiera kwasy tłuszczowe jedno i wielonienasycone.
  3. Duża zawartość błonnika pokarmowego. Przyda się przy zaparciach.
  4. Duża zwartość żelaza. Osoby z niedokrwistością, anemią czy kobiety w ciąży powinny wziąć go pod uwagę.
  5. Jest bezglutenowy.
  6. Zawiera skwalen, silny przeciwutleniacz
  7. Jest dobry źródłem magnezu, wapnia,żelaza, kwasu foliowego i witamin A, C, E, z grupy B.
  8. Mogą go diabetycy, osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu, rekonwalescenci.

Dawkowanie amarantusa

Nie ma konkretnych wytycznych, co do maksymalnej dawki amarantusa. Jednak specjaliści mówią, że można 1-2 łyżki dziennie. Dla dzieci ta dawka jest mniejsza. Według mnie łyżeczka, dwie będzie dawką bezpieczną. Amarantus można podawać od początku rozszerzania diety.

Dobroczynny skwalen

Skwalen to wielonienasycony węglowodór. Można go znaleźć w niektórych olejach, a szczególnie w oleju z wątroby rekina. Skwalen ma działanie przeciwnowotworowe, przeciwutleniające, odtruwające, nawilżające skórę, obniżające poziom cholesterolu oraz glukozy we krwi. Ponadto ma działania przeciwalergiczne.

Amarantus w diecie dziecka

Aby jak najbardziej przybliżyć temat amarantusa w diecie dziecka od 1 do 17 lat zacytuje badanie. Badanie szczególnie przyda się rodzicom dzieci, które są na diecie bezglutenowej.

„Celem badania była ocena tolerancji i skuteczności włączenia produktów z amarantusa do zwykłej diety dzieci podczas terapii dietą długą bezglutenową (GFD).W badaniu wzięło udział 37 dzieci w wieku od 1 roku do 17 lat, doświadczenie przestrzegania GFD wynosiło od 6 miesięcy do 16 lat. Pacjenci zostali poddani ocenie stanu odżywienia: wskaźniki rozwoju fizycznego według tabel centylowych WHO;kliniczne (erytrocyty, hemoglobina, leukocyty, limfocyty, granulocyty) i biochemiczne (białko, albumina, żelazo, zjonizowany wapń, selen, miedź) wskaźniki krwi. Następnie dieta dzieci została uzupełniona produktami z amarantusa, które jadły nieprzerwanie przez 9-12 miesięcy. Trudności w zakresie jakości i zgodności GFD zostały również zbadane za pomocą specjalnie zaprojektowanego kwestionariusza wypełnianego przez rodziców. Po 9-12 miesiącach zoptymalizowanej GFD powtórzono badanie dzieci i rodziców. Wieloletniemu regularnemu stosowaniu produktów z amarantusa w GDB towarzyszyła poprawa wskaźników stanu odżywienia pacjentów: spadek liczby dzieci z niedowagą z 16,25 do 10,8% oraz wzrost liczby pacjentów z prawidłową masą ciała z 51,4 do 56,8 %; zmniejszenie liczby dzieci z nienormalnie niskim wzrostem z 10,8 do 5,4%, wzrost dzieci ze średnim wzrostem z 59,5 do 67,6%. Względna liczba dzieci z obniżonym poziomem wapnia zjonizowanego w surowicy krwi zmniejszyła się z 37,8 do 10,8%. Normalizacja obniżonych poziomów żelaza w surowicy krwi, miedź i cynk zaobserwowano u wszystkich pacjentów z niedoborem tych pierwiastków śladowych, odpowiednio u 13,5, 8 i 16,2% dzieci. Trudności w przestrzeganiu ścisłej dietoterapii mają głównie charakter społeczny. Przebadane w trakcie badań produkty z amarantusa były dobrze tolerowane, nie odnotowano reakcji alergicznych i dyspeptycznych. 89,2% rodziców pozytywnie skomentowało nowe bezglutenowe produkty z amarantusa”.

Bibliografia:

https://www.mp.pl/pacjent/dieta/lista/139602,amarantus-czy-warto-go-jesc
https://www.medonet.pl/zdrowie,amarantus—wlasciwosci–wartosci-odzywcze–przepisy,artykul,1731212.html
https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/co-jesz/amarantus-wlasciwosci-i-przepisy-aa-3xnJ-2fRp-1EBX.html
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23270393/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9988781/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22361190/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22515252/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8475000/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3335942/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30645883/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31757630/

Autor Dietetyk Angelika Wojtyra

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *